Huomasin kehossani jotain hyvin tuttua. En ole viikkoon saanut liikuttaa kehoani sillä tavalla kuin yleensä sitä liikutan. Olen kyllä ollut liikkeellä, tehnyt töitä, suunnitellut, organisoinut ja elänyt tavallista arkea. Mutta se tietoinen, omaa kehoa kuunteleva liike on jäänyt pois, koska en saanut selkääni liikuttaa. Ei mitään sen vakavampaa kuin muutaman luomen poisto ja selässäni tikkejä. Mutta minulle tämä oli taas kerran muistutus itselleni, miten hienovaraisesti keho kuiskii miltä hänestä tuntuu ja erityisesti mitä kehoni kaipaa.
Itse asiassa se on kertonut mielipiteensä hyvin selkeästi. Selkäni tuntuu jäykemmältä. Hartiat ovat nousseet huomaamatta hieman ylemmäs. Rintakehä kaipaisi avautumista. Liikkeessä ei ole enää samaa virtaavuutta kuin silloin, kun keho saa säännöllisesti tehdä sitä, mihin se on luotu.
Liikkua. Keho rakastaa liikettä.
Ajattelemme usein liikuntaa kunnon, painonhallinnan tai terveyden näkökulmasta. Mutta keholle liike on paljon enemmän. Liike on kehon luonnollinen kieli. Kun liikumme, nivelet saavat voitelua. Verenkierto vilkastuu. Hengitys syvenee. Hermosto saa viestin, että kaikki on hyvin. Kehon eri osat alkavat jälleen tehdä yhteistyötä keskenään. Huomaat kenties sinäkin tämän erityisesti silloin, kun liike jää pois. Ei välttämättä ensimmäisenä päivänä. Mutta muutaman päivän jälkeen keho alkaa muistuttaa olemassaolostaan. Ikään kuin se sanoisi:
”Hei, minua ei ole tehty istumaan paikallani näin paljon.”
”Selkärangan nikamat kaipaavat liikettä ja voitelua”.
”Hartiat ja niskan seutu tuntuu raskaalta ja jäykältä”.
Energiaa ei synny paikallaan olemisella ja tekemättä mitään. Yksi suurimmista harhaluuloista on ajatus siitä, että väsyneenä pitäisi levätä aina enemmän. Joskus kyllä toki näinkin, mutta joskus keho kaipaa juuri päinvastaista. Liikettä. Oletko huomannut, että pitkän työpäivän jälkeen olo voi olla väsynyt ja tukossa? Ajatukset pyörivät samaa rataa, keskittyminen herpaantuu ja olo tuntuu raskaalta.
Sitten lähdet kävelylle, joogamatolle tai teet muutaman avaavan liikkeen kehollesi. Yhtäkkiä hengitys kulkeekin paremmin. Ajatukset selkiytyvät. Ratkaisu johonkin pitkään pyörineeseen asiaan saattaa jopa ilmestyä kuin itsestään. Tämä ei ole sattumaa. Kun keho liikkuu, energia liikkuu ja virtaa. Kun energia liikkuu, myös mieli alkaa virrata vapaammin. Olet luova ja saat uusia ideoita, ajatuksia, tuntemuksia ja koko olemuksesi on erilainen.
Keholla on myös oma muistinsa. Kun keho on tottunut liikkumaan, se alkaa odottamaan sitä. Samalla tavalla kuin nälkä kertoo ravinnon tarpeesta, keho kertoo liikkeen tarpeesta. Ei sanoilla. Vaan tuntemuksilla. Jäykkyydellä. Kireydellä. Levottomuudella. Tuntemuksella, että jokin ei oikein virtaa. Usein nämä eivät ole merkkejä siitä, että keho olisi rikki. Päinvastoin. Ne ovat merkkejä siitä, että keho toimii juuri niin kuin sen kuuluukin toimia. Se viestii meille tarpeistaan. Kysymys kuuluukin, kuuntelemmeko me?
Liike on paljon enemmän kuin suoritus. Joogaa ohjatessani kohtaan usein ihmisiä, jotka ajattelevat olevansa liian jäykkiä liikkuakseen. Minulle se on aina hieman nurinkurinen ajatus. Juuri siksi kannattaakin liikkua. Liike ei ole palkinto notkeudesta. Liike on väline, jolla keho pysyy elävänä, joustavana ja virtaavana. Sinun ei tarvitse venyä tiettyyn asentoon. Sinun ei tarvitse suorittaa. Riittää, että annat kehollesi mahdollisuuden, kertoa mitä se kaipaa, hengittää ja liikkua.
Entä jos kuuntelisit kehoasi tänään?
Oma kehoni on tällä hetkellä muistuttanut minua hyvin lempeästi, mutta päättäväisesti siitä, miten tärkeää liike sille on. Ja ehkäpä tämä muistutus ei ollut tarkoitettu vain minulle. Ehkä joku sinunkin kehossasi on yrittänyt kuiskata jo hetken aikaa. Ehkä hartioissa. Ehkä selässä. Ehkä siinä tunteessa, että ajatukset eivät oikein kulje. Ehkä kehosi ei pyydä tänään enempää lepoa. Ehkä se pyytää liikettä. Pientä venytystä. Syvempää hengitystä. Kävelyä luonnossa. Hetkeä joogamatolla. Ei siksi, että pitäisi, vaan siksi, että keho on luotu liikkumaan. Ja kun keho saa liikkua, myös elämä alkaa virrata hieman vapaammin.
Milloin sinä viimeksi liikuit ihan itseäsi varten – kuunnellen sitä, mitä kehosi juuri tänään tarvitsee?
Katja
Olemme kesän korvilla, kun tätä tekstiä sinulle kirjoittelen. Mikä olisikaan ihanampaa kuin liikuttaa kehoasi ulkona? Ai miksi? Keuhkosi saavat puhdasta happea, aistit luonnon lähelläsi, tuulen, auringon, äänet, värit, veden, puut… ja sinä liikuttamassa kehoasi juuri niin kuin se tähän hetkeen kuiskii ja kaipaa 💚
Jollet muista miten liikuttaisit kehoasi, käy kurkkaamassa Youtube kanavallani ilmaisia ja erilaisia harjoitteita. Mukavaa kesää sinulle.

